الحالات الطبية

أفضل الاطعمه المضاده للحساسيه

أفضل الاطعمه المضاده للحساسيه

لو كنت من الناس اللى بتتعرض للحساسيه والورم يبقا احسن حاجه تقدر تعملها هو انك تاكل بعض الأكلات المضاده للحساسيه لان الاكلات دى بتتحكم فى مشكلة الحساسيه بشكل كبير وكمان الانواع المرتبطه بالمواسم وكمان كويسه اوى لصحة الجسم كله ومليانه بالمواد الغذائيه المفيده للصحه.

وأفضل الاكلات دى هيا :

1. التفاح : بيساعد التفاح فى التخلص من الحساسيه وبيساعد فى الوقايه ضد استجابة الجسم للحساسيه.

2. ثمرة الروز هيب : فيها عناصر غذائيه مضاده للحساسيه وتعتبر من اهم مصادر المواد الكيميائيه النباتيه اللى بتحارب اعراض الحساسيه.

3. الكركم : بيحتوى الكركم على المواد المضاده للألتهاب ومضادات الاكسده القويه اللى بتحارب الحساسيه.

4. الروزمارى : بيحتوى على حمض الروزمارنيك واللى بيعمل على قمع رد فعل الجسم للحساسية ، وبتعتبر من المكونات الهامة اللي بيحتاجها الجسم لأنها بتخفف الحساسية .

5. اللمون : بيتميز اللمون بالمواد مضاد للأكسده وفيتامين ج واللى بيساعد على التخلص من الحساسيه وكمان بيساعد الجسم فى الحفاظ على حالته القلويه.

6. الثوم : الثوم بيحتوى على الإنزيمات اللى بتنتج المواد المضاده للألتهاب واللى بتقاوم اعراض استجابة الجسم للحساسيه.

7. الهندباء الاخضر : يحتوي هذا النبات على نسبة كبيرة من البيتاكاروتين ، فيتامين ج وفيتامين ه ، وبيحارب جميع العناصر دى على محاربة الحساسية .

8. سمك السلمون : يعتبر السلمون من المصادر الغنية بالدهون الحمضية أوميجا3 ، واللي تعتبر من المواد اللي بتساعد في محاربة الالتهابات ، كمان بتساعد في تهدئة وقمع الحساسية .

9- المشروم : بيساعد المشروم في تخفيف أعراض الحساسية ، وبيرجع ده للى بيمتلكه من كميات هايلة من السلينيوم .

10- الشاي الأخضر : بيساعد الشاي الأخضر في تعزيز الجهاز المناعي للجسم وبيحارب الحساسية وبيخفف الأعراض المصاحبة ليها ، كمان بيتميز بالمواد الغنية بمضادات الأكسدة ، ومضادات الالتهابات.

11- الفراولة : تعتبر من الفواكه الغنية بفيتامين ج ، واللي بيعمل على تعزيز الجهاز المناعي ، علشان كده بتعتبر من أفضل الأطعمة للتخلص من الحساسية وخصوصا الموسمية منها .

12- الزبادي : يعتبر من الأطعمة الغنية بالبروبايوتيك ، وبتساعد البكتريا النافعة على محاربة الحساسية الموسمية بفاعلية .

#دكتور_مفيد
#روشتة_دوت_كوم
#الدواء_بقى_أونلاين

زر الذهاب إلى الأعلى