اخبار عامة

أهم النصائح للصائمين لتفادى العطش فى رمضان

أهم النصائح للصائمين لتفادى العطش فى رمضان

عشان صحتكم فى شهر رمضان المبارك ، هقولكوا على مجموعة نصايح مفيده عشان يكون صيامكم سهل ومفيهوش تعب أو ارهاق .

وأكتر حاجه بتتعب الصايم فى شهر رمضان هو العطش ، خصوصا مع ارتفاع درجة الحراره فى الصيف وفى دول الخليج ومصر وشمال افريقيا وغيرها من الدول العربيه ، عشان كده هقدملكوا مجموعة نصايح طبيه لكيفية تفادى العطش فى رمضان اللى بيسبب الارهاق والكسل والخمول .

لتفادى العطش فى رمضان لازم نهتم بأكل الالياف والخضار والفواكه اللى بتحتوى على الميه زى الخس والبطيخ والشمام والكوسه .

ولازم نهتم بشرب كميات مناسبه من الميه ونشرب شوربة الخضار ونبعد عن المشروبات الغازيه والعصاير المعلبه لانها بتحتوى على نسبه عاليه من السكريات . ونفس الحاجه بتنطبق على الأكلات المالحه ، لازم نبعد عن المخللات بكل أنواعها وكمان الشيبسى .

ومن الحاجات اللى بتخلى الصايم ميحسش بالعطش هي شرب الميه بشكل مناسب يعنى كوباية ميه كل ساعتين أو تلاته لان ده بيخلى الصايم يشرب 3 لترات ميه وبلاش نشرب ميه كتير أوى وقت السحور لأن الكليه هتطرد الميه الزياده فى الجسم .

وعشان تكون وجبة الفطار والسحور لذيذه ومتوازنه ، جرب انها تكون عباره عن وجبات خفيفه مشويه أو مبخره ومعاها سلطات فيها نسبه كبيره من الخيار ، وأبعد عن الاكلات اللى فيها نسبه كبيره من الدسم والتوابل والمقليات .

الصايمين كتير بيهملوا وجبة السحور وده غلط ، لانها بنفس أهمية وجبة الفطار وبتدى الجسم طاقه وقوه خلال ساعات النهار عشان كده يستحسن تناول السحور فى وقت متأخر عشان نقلل من العطش .

الابتعاد عن أشعة الشمس والتعرض ليها لفترات طويله أو ممارسة الانشطه والاشغال اللى بتتطلب من الجسم مجهود عضلى كبير لأن ده بيزود التعرق وبالتالى خسارة الجسم للسوايل وبيحس الصايم بالعطش .

#دكتور_مفيد
#روشتة_دوت_كوم
#الدواء_بقى_أونلاين

زر الذهاب إلى الأعلى