الرشاقة والتخسيس

نصايح لفقدان الوزن خلال رمضان

نصايح لفقدان الوزن خلال رمضان

هقدملك بعض النصايح لاستغلال شهر رمضان فى فقدان الوزن وتنقية الجسم من السموم المتكونه بسبب عادات غذائيه خاطئه ، واللى معروف بأسم الديتوكس .

1. منتخلاش عن طريقة الطهى الصحيه فى رمضان لانه مش بيختلف عن غيره من الشهور من ناحية الأكل عشان كده عليك الابتعاد عن الاطباق المقليه وبدلها بالمشويه والمسلوقه .

2. لما تسمع اذان المغرب بلاش تفطر على ميه متلجه وبدلها بميه عاديه أو كوباية لبن مع 3 تمرات ومتبدأش بالأكل على طول عشان تدى فرصه للمعده تستقبل الأكل بشكل كويس ومتعانيش بعد كده من عسر الهضم .

3. ابدأ أكلك بطبق السلطه المليان بالخضار الطازه والألوان المختلفه ومتنساش الخضار الورقى عشان ليه فوايد ومليان فيتامينات ولاغنى عنها بعد فترات الصيام الطويله .

4. الشوربه واحده من الاساليب الكويسه لسد شهيتك عن الأكل اللى مش مفيد لكن أبعد عن اضافة المواد المليانه بالدهون للشوربه زى الكريمه واللبن الكامل الدسم .

5. قسم طبقك دايما لتلات أقسام : نص الطبق للسلطه أو الخضار المستوى ، والنص التانى ينقسم على ربعين هما البروتين سواء نباتى أو حيوانى، والنشويات ويكون أحسن تكون خفيفه على أد ماتقدر .

6. مينفعش ابدا أكل الحلويات بعد الفطار على طول عشان نقدر نهضم الأكل بشكل كويس على الأقل يكون الفاصل بينهم 3 ساعات .

7. لو عايز بجد تحقق فقدان الوزن يبقى عليك تبعد عن الحلويات المليانه بالسكر والدهون وتبدلها بالفاكهه اللذيذه واللى موجوده فى فصل الصيف زى البطيخ والتفاح والمشمش والخوخ ، كل منها مقدار بسيط بين وجبة الفطار والسحور .

8. شرب الميه هي النصيحه الأهم فى رمضان ، خصوصا انه بيجى فى فصل الصيف وبيفقد الجسم كتير من الميه فى فترة الصيام عشان كده عليك بشرب كوباية ميه كل 45 دقيقه وممكن تستخدم بعض تطبيقات الموبايل عشان تفكرك .

9. ابعد كمان عن العصاير المليانه بالسكر وبدلها بالعصاير الطبيعيه ويكون أحسن تاكل الفاكهه زى ماهيا عشان تحصل على الفايده بشكل كامل .

10 . بينصح بعض أخصائى التغذيه بتجهيز لتر من الميه منقوع فيها شرايح الجنزبيل الطازه قبل الفطار بـ 4 ساعات وتشرب كوباية منه كل شويه لانه ليه فوايد عظيمه فى تنقية الجسم .

11. لازم السحور يكون فيه بروتين زى الفول والزبادى والجبنه القريش والحبوب الكامله زى العيش بالحبوب الكامله أو الشوفان ، وكمان وجود واحدة فاكهه زى التفاح أو الموز أو شرايح البطيخ فى السحور ده بيساعد على الاحساس بالشبع طول ساعات الصيام .

12. أخيرا .. متهملش الرياضه فى شهر رمضان وتقدر تمارس الرياضه الخفيفه زى الكارديو أو المشى قبل الفطار بساعه أو بعد الفطار بـ 3 ساعات أو أربعه .

لو ألتزمت بكل النصايح دى هتلاقى تغيير فى صحتك ووزنك بكل تأكيد .

#دكتور_مفيد
#روشتة_دوت_كوم
#الدواء_بقى_أونلاين

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

إغلاق