اضرار سكر الرجيم

اضرار سكر الرجيم

طبعا كلنا عارفين ان الاكل والمشروبات اللى عليها سكر هيا احد الاسباب لحدوث نتايج سلبيه على صحتك زى زيادة الوزن والسمنه ومرض السكر ومتلازمة التمثيل الغذائى علشان كده بيلجأ ناس كتير لسكرالريجيم ، بس ياترى سكر الرجيم امن على صحتك؟
لو كنت عايز تقلل السعرات الحراريه فى نظامك الغذائى متجريش على المحليات الصناعيه او بدايل السكر حتى بعض المنتجات اللى بيروج ليها انها خاليه من السكر بما فيها المشروبات الغازيه الدايت فيها محليات صناعيه وموجوده جوه الالاف من المنتجات والحلويات والوجبات الجاهزة .

ياترى سكر الرجيم ضار ؟؟

تخدع براعم التذوق الخاصة بك :

سكر الرجيم حتى السكر الطبيعى زى الاستيفا بالرغم من انه بيجى من نبات طبيعى الا انه اكتر حلاوه من السكر بأضعاف مضاعفه وان منتجات السكر الذكى للحميه السكرلوز وكلهم بيتم التسويق ليهم على اساس انها سكر رجيم ولكنه اكتر حلاوه 600 مره من السكر العادى وكمان محليات الاسبارتام اكتر 7000 مره اما الاستيفا 300 مره حلاوه من السكر العادى وبتشير الادله ان تعريض التذوق الخاص بيك للمحليات دى اللى ليها كثافه عاليه بيخليك متقبل اكتر للمصادر الطبيعيه المحلاه زى الفاكهه الحلوه وكمان التذوق بيكون مبلد وده بيخليك تدور على الاكل المسكر اكتر.

تخدع الأمعاء :

الامعاء بيحصل ليها خلط لما بتاخد من المحليات الصناعيه واللى بتحتوى على صفر من السعرات الحراريه بس مسكره جدا والطعم الحلو ده بيبعت اشاره للأمعاء بان فى حاجه من السعرات الحراريه العاليه جاى عليك علشان كده بتتوقع امعاءك قدوم اطعمه فيها نسبه عاليه من السعرات الحراريه بس لما مبتوصلش للامعاء بتخلى الامعاء مش بتستخدم الاطعمه بكفاءه وده بيسبب فى النهايه تأثير متتالى وبيتعارض مع اشارات الجوع فى الجسم.

تؤدي إلي إضطراب الهرمونات :

جزء من تأثير سكر الرجيم ليه علاقة مع هرمون الأنسولين . لما بتتذوق الأطعمة الحلوة، لو كان عندك كمية خالية من السعرات الحرارية والجسم لسه بيطلق الأنسولين زى لو كنت بتتناول السكر بيسبب الأنسولين لإرتفاع نسبة السكر في الدم اللى بيزود الرغبة الشديدة في الجوع. كما ذكرت الأبحاث أن سكر الرجيم بيسبب فى منع إنتاج هرمون GLP-1 وهو الهرمون المسئول عن التحكم في نسبة السكر في الدم والشعور بالشبع . بالإضافة إلي أن فى هرمونات تانيه بتسبب فى الشعور بالجوع وتاكل أكتر .

تدفعك لتناول وجبة دسمة :

مبيسببش سكر الرجيم لمجرد رد فعل كيميائي بس انما كمان بينتج عنها زيادة الوزن وان الأطعمة المحلاة إصطناعية بتخدعك وتخليك تفرط في الأكل اللى بتاكله . لأن مذاق وملمس الطعام في الفم عندنا بيأثرعلي حاجة الجسم للسعرات الحرارية . وده بيدفعك للحصول علي المزيد من الدهون والأطعمة عالية السكر واللى بيشير للجسم بأنه محتاج السعرات الحرارية . لكن الأطعمة المحلاة اصطناعية غالباً بتكون لها ملمس أرق وبتخلى الجسم يفقد القدرة الطبيعية للتحكم في الكمية اللي بتاكلها وبالتالي يحطك تحت خطر زيادة الوزن لما بتنخفض قيمة الرابط الطبيعي ده عن طريق تناول الأطعمة المحلاة إصطناعياً .

تزيد من خطر الإصابة بمرض السكري :

بالإضافة إلي الأخطار المذكورة فوق لقت عدد من الدراسات أن تناول الأشخاص الصودا الدايت بتزود من خطر تطور مرض السكر2 . وكمان الباحثون قالوا أن سكر الرجيم مش ليه أي تأثير علي توفير السعرات الحرارية . وان أكل الأطعمة المحلاة بسكر الرجيم ينتج عنها زيادة الوزن والإصابة بمرض السكر بنسبة 65 % .

تلوث المياه :

يهدف سكر الرجيم بصفة أساسية إلي تحمل الظروف القاسية عشان متتكسرش وتضيف السعرات الحرارية . ولأن سكر الرجيم قوي جداً مش بيتحلل بسهولة في البيئة حتي لما تتعرض للضوء والأوكسجين والميكروبات . اجريت دراسة عام 2009 نشرت في دورية العلوم والتكنولوجيا البيئية بأن تأثير سكر الرجيم علي المشروبات نتج عنه تلوث المشروبات .

التغيرات الوراثية :

ممكن تكون النتيجة دى من أخطر سلبيات سكر الرجيم اللي ممكن تحصل ليك . بتعمل جميع أنواع سكر الرجيم زى سوكرلوم، الأسبارتام، إريتول مصنوعة من البنجر، الذرة، الفول الصويا، والغالبية العظمي للمحاصيل دى معدلة وراثياً وتم تعديلها وإنتاجها لمقاومة المبيدات الحشرية الضارة .

والانواع اللى لازم نتجنبها من سكر الريجيم هيا الأسبارتام ونكتار الصبار والسكرلوز وشراب الذرة عالى الفركتوز.

#دكتور_مفيد
#روشتة_دوت_كوم
#الدواء_بقى_أونلاين

عن heba mohamed

انا هبه ويارب اقدر افيدكوا .. وأكون خفيفه على قلبكوا ... ودايما احب اشوف ارائكوا وتعليقاتكوا وتتواصلوا معايا دايما

شاهد أيضاً

احرق اكتر من 100 سعر حرارى وانت تجلس مكانك

احرق اكتر من 100 سعر حرارى وانت تجلس مكانك موقع بازال نشر موضوع بيتضمن 5 …