الغيره بين الابناء اسبابها وعلاجها

الغيره بين الابناء اسبابها وعلاجها

الغيرة مشكلة منتشرة جدا بين الأبناء و في كتير من الأسر و بتكتر بين الأبناء لما يكون فى طفل جديد , و الأسرة ساعات مبتعرفش تتصرف في مواقف الغيرة بين ولادهم وساعات تانية بتكون الأسرة نفسها هي سبب في إشعال نار الغيرة بين الأبناء فالغيرة ليها أسباب و طرق تعامل خاصة وكمان حلول.
أسباب الغيرة بين الأبناء:
1.ولادة طفل جديد: فبمجرد ان يكون فى مولود جديد اخ او اخت بيحس الطفل الاكبر ان المولود الجديد هياخد مكانه وهيستولى على رعاية الوالدين وحبهم وهنلاقيه تلقائى بيغير منه وبيحاول يبعدة وممكن كمان يطلب من امه انها ترجعه تانى بطنها لانه بيبقى عايز كل الحب والرعاية زى مااتعود.
2.تفضيل طفل على الاخر:من المنطقى بالنسبة للوادين انهم يميلوا للطفل الهادى والمتفوق فى دراستة بس طبعا الاطفال مش بيعتبروة منطقى فلما بيحسوا احساس التفضيل ده بتشتعل نار الغيرة بينهم والخناق والمشاكل والشكاوى.
3.شراء الاشياء الجديدة للطفل الاكبر فقط:وطبعا دى مشكلة كبيرة فبعض العائلات من باب التوفير وعايزين يشتروا حاجات غاليه وقيمة فبيفكروا يشتروا للطفل الكبير بس والطفل الاصغر يدوله الهدوم القديمة بتاعة اخوة اللى صغرت عليه حتى لو كان شكلها لسه جديد بس هتزرع الغيرة بين الاخين.
4.مقارنة الابناء ببعض:طبعا ناس كتير بيقارنوا ولادهم ببعض والطفل المتفوق فى الدراسة بالضعيف أو سريع البديهة ببطئ البديهة فبكده بيوصولوا للأخ التانى ان اخوة احسن منه فلازم يغير من اخوه.
5.عدم الحكم بين الاطفال بالعدل:لما بيتخانقوا مع بعض على اى حاجه طبعا احنا على طول نعاقب الكبير ولازم الاخ الكبير يدى اخوة اللى هوه عايزة وطبعا ده بكل سهولة بيولد غيرة الاخ الكبير من اخوه الصغير.
حلول الغيرة بين الأبناء:
1.لازم نهيأ الطفل قبل ولادة الاخ الجديد وانه هايجى يلعب معاه ويتعلم منه لانه الكبير.
2.عدم تفضيل اى واحد منهم على التانى حتى لو كان واحد متفوق او مطيع اكتر.
3.اما بالنسبه لشراء الاخ الاكبر الملابس الجديدة واننا ندى الصغير القديم فدى حلها اننا نشترى للاتنين باسعار متوسطة.
4.منحاولش نقارن ابدا الاطفال ببعض .
5.الحكم بينهم دايما بالعدل ومننصفش الصغير دايما لمجرد انه الصغير.
وفي النهاية لازم يتحلى الوالدين بالصبر و الحكمة فى معاملة ولادهم و إعطاءهم الشعور بالعدل و المساواة علشان يسود الأسرة جو من الحب و المودة و ينشأ الأطفال بصحة نفسية جيدة.

عن heba mohamed

انا هبه ويارب اقدر افيدكوا .. وأكون خفيفه على قلبكوا ... ودايما احب اشوف ارائكوا وتعليقاتكوا وتتواصلوا معايا دايما

شاهد أيضاً

لأم البنات .. 20 فكره للأستمتاع معهم

لأم البنات .. 20 فكره للأستمتاع معهم يا بنات يا بنات يا بنات اللي مخلفش …