علاج التهاب الأذن وأبسط الحلول الفعاله منزليا

علاج التهاب الأذن وأبسط الحلول الفعاله منزليا

التهاب الاذن من الامراض المنتشرة خصوصا بين الاطفال وبيحصل غالبا نتيجة التعرض للبكتريا أو الفيروسات في الأذن الوسطى واشهر اسباب الالتهاب هوه تراكم الشمع ، الإصابة بالالتهابات التنفسية، بعض أنواع الحساسية سواء من الاكل أو البيئة، وأحياناً تكون الإصابة نتيجة لأسباب جينية أو لإصابات أثرت على الأعضاء الداخلية.
تعالوا معايا نشوف وصفات وعلاج بسيط لالتهاب الاذن من البيت عندنا :
1. الملح:
طبعا مفيش بيت مفهوش ملح وهنستعمله فى اربع خطوات :
هنجيب كوباية من الملح ونسخنها فى المايكرويف أو حمام مية ونسيبه يسخن 5 دقايق وبعد كده نحط الملح السخن فى حتة قماش او شراب نضيف ونقفله كويس علشان الملح ميخرجش منه وننام على السرير ونحط القماشه او الشراب اللى فيه الملح على الاذن المصابة لمدة 10 دقايق ونكرر العملية دى كل يوم وهتحس بتحسن لان الحرارة هتساعد على خروج السوائل المتراكمة فى الاذن واللى هيقلل من الاحتقان والتورم والألم وممكن نتسعمل الرز الني بدل من الملح وهيدينا نفس النتيجه .
2. الثوم:
الثوم اصلا مضاد للالتهاب زى مااحنا عارفين وكمان مسكن ممتاز للألم وده بيخليه علاج مثالى لالتهاب الاذن طيب ازاى نستعمله بقا .. هنصنع زيت الثوم .. ازاى برضه .. هنجيب فصين ثوم ونحطهم على معلقتين كبار من زيت السمسم ونحطهم على النار لحد مايكون لونها اسود وبعد كده نصفيه ونحط 3 قطرات وهو دافى على الاذن المصابة .
وممكن كمان غلى 3 فصوص ثوم فى الماء لمدة 5 دقايق وبعدين نطحنها وشوية ملح صغيرين ونحطهم على حتة قماش نضيفة ونحطها على الاذن المصابة .
3. الريحان:
نفرم 5 اوراق ريحان طازه لحد مانخرج عصارتة وناخد العصارة دى وندهنها حولين الاذن المصابة ومنحاولش نحط جوة الاذن .
طريقة كمان نحط شوية من قطرات زيت الريحان على اى زيت عادى زى زيت جوز الهند او زيت الأكل وندهن الاذن بالخليط.
4.خل التفاح:
نخلط شوية من خل التفاح على قدهم بالظبط مية ونجيب قطنة ونحطها فى المحلول ده ونحطها على الاذن المصابة ونسدها بالقطنة لمدة 5 دقايق وبعد 5 دقايق نرمى القطنة ونام على الجنب اللى فيه الاذن المصابه علشان نخرج السائل منها وممكن نستعمل الخل العادى بدل خل التفاح وهنحس بتحسن برضه.
5. زيت الزيتون:
بيفيد فى تقليل تراكم الشمع وبكل بساطة هندفى شوية من زيت الزيتون ونحط شوية قطرات منه فى الاذن المصابة لانه هيقلل لزوجة الشمع وبعد كدا ننشف السائل اللى هيخرج من الاذن.
6. البصل:
هنفرم بصله صغيرة ونحطها فى طبق ونسخنها فى المايكرويف او حمام مية ونسيبة يبرد ونصفى مية البصل ونحط 3 قطرات منه فى الاذن المصابة وبعد كدا ننام على الجنب اللى فيه الاذن المصابه علشان نسمح بخروج السائل برة الاذن.
وممكن كمان نحط بصلة صغيرة فى الفرن لمدة نص ساعة ونلفها بقطعه من القطن او القماش ونحطها فى الاذن المصابة لمدة 5 دقايق وكررها كل 10 دقايق او لحد ماالالم يروح.
7. عصير ورق المانجا:
هنطحن 3 اوراق مانجا طازة علشان نطلع العصارة بتاعتها وبعد كدا ندفية ونحط 4 قطرات جوة الاذن المصابة ونكررها 3 مرات فى اليوم او لحد مايروح الالم.

#دكتور_مفيد
#روشتة_دوت_كوم
#الدواء_بقى_أونلاين

عن heba mohamed

انا هبه ويارب اقدر افيدكوا .. وأكون خفيفه على قلبكوا ... ودايما احب اشوف ارائكوا وتعليقاتكوا وتتواصلوا معايا دايما

شاهد أيضاً

الحفاظ على اللثه صحيه وأسنان جميله

الحفاظ على اللثه صحيه وأسنان جميله لو كنت دايما بتعانى من مشاكل فى اسنانك واللثه …