علاج المغص والانتفاخات عند الرضع

علاج المغص والانتفاخات عند الرضع

الكمون من التوابل المشهوره وليه استخدامات كتير وكمان بيتميز بريحته النفاذه وفوايده المختلفه ، وزمان كانوا بيستخدموا الكمون فى علاج أمراض كتير زى حالات الحمى وعسر الهضم والمغص المعوى وغيرها من الامراض .

بس ياترى تعرفى ان الكمون يعتبر أحسن الحلول الطبيعيه اللى هتخلص طفلك من الام الانتفاخات ، اللى ممكن يعانى منها من وقت للتانى ؟ والكمون من الاعشاب المفيده جدا لصحة الجهاز الهضمى وبيساعد ابنك فى التخلص من مشاكل الامساك والمغص والانتفاخ .

الاطباء بينصحوا بتقديم اى نوع من الاعشاب للطفل الرضيع بعد مايتم الشهر السادس سواء كان بيرضع طبيعى أو صناعى ، ويكون أحسن تقدميها ليه من غير سكر .

ودى هيا الفوايد السحريه للكمون فى التخلص من الام ابنك :

_ علاج المغص :
بيساعد الكمون بشكل فعال فى التخلص من المغص واضطرابات الامعاء ومشاكل الجهاز الهضمى المختلفه ، أغلي معلقة صغيره كمون فى كوباية ميه وسيبيه على النار لمدة 5 دقايق وسيبيه يبرد خالص ، واديه لأبنك بعد اضافة السكر عشان ياخد منه قبل الوجبات .

_ تحسين عمل الجهاز التنفسى :
يعتبر الكمون واحد من الحلول الطبيعيه لعلاج اضطرابات الجهاز التنفسى ونزلات البرد لأنه بيخفف السعال وبيساعد على التخلص من البلغم .

_ علاج الانتفاخ :
من المعروف اصابة الاطفال الرضع بانتفاخات البطن والغازات بسبب ابتلاعهم الهوا وقت الرضاعه ، أو بسبب تناول اللبن الصناعى وممكن التخلص احيانا من الغازات دى عن طريق التجشؤ ، ولكن فى حالة ان الطفل مش قادر يخرج الهوا أو مش مرتاح ، تقدرى تقدمى مشروب الكمون عشان يريحه ويخلصه من الانتفاخات ويساعده على النوم بهدوء وراحه .

_ علاج الامساك :
بيساعد الكمون فى التخلص من المغص والامساك عند الاطفال لانه بيسهل حركة الامعاء عند الطفل وبيحد من تشنجات البطن .

تهدئة التوتر :
بيساعد الكمون على تهدئة طفلك من التوتر اللى ممكن ينتج عنه عدم النوم كويس أو لأى سبب تانى ويساعده على النوم مرتاح .

الشعور بالراحه :
بيتميز الكمون بريحته النفاذه وطعمه المميز واللى بيحسس الطفل بالراحه والبهجه وممكن ندخل الكمون فى أنواع أكلات ومشروبات الطفل الرضيع .

الكمون ليه فوايد كتير للطفل زى ماوضحنا ، عشان كده متغفليش عن فوايد النبات الرائع ده وقدميه لأبنك باستمرار .

#دكتور_مفيد
#روشتة_دوت_كوم
#الدواء_بقى_أونلاين

عن heba mohamed

انا هبه ويارب اقدر افيدكوا .. وأكون خفيفه على قلبكوا ... ودايما احب اشوف ارائكوا وتعليقاتكوا وتتواصلوا معايا دايما

شاهد أيضاً

حواديت ماما .. انتى لسه شوفتى حاجه ؟

حواديت ماما .. انتى لسه شوفتى حاجه ؟ محاولات تصدير الطاقة السلبية واحدة من أغرب …