اعراض الوسواس القهري وطرق العلاج

اعراض الوسواس القهري وطرق العلاج

يعتبر الوسواس القهرى OCD اضطراب نفسى بيتميز بأفكار وسواسيه تستحوذ فكر الانسان وبتصرفات الحاحيه يكررها مره بعد مره .

تشخيص الوسواس القهري (OCD – Obsessive Compulsive Disorder) :
_ الخوف من العدوى او المرض الشديد .
_ الحرص المفرط فى ان يكون كل حاجه مترتبه جدا بطريقه معينه .
– تخيلات رهيبة في الرأس.
– أفكار جنسية أو دينية اللي تعتبر غير مقبولة.
– الخوف المبالغ فيه من الحريق أو الفيضان في البيت، التسبب في اصطدام العربيه، فقدان حاجه معينه ، أو أنه يكون مسؤول عن إصابة شخص اخر.
– الخوف من إيذاء شخص اخر أو أحد أفراد العائلة.
– تكرار نفس العمل عدة مرات.
– تجنب الألوان أو الأرقام المرتبطة بأفكار سيئة أو أحداث غير سارة.
– الحاجة المتكررة للاعتراف لحاجه عملها أو طلب موافقة بأنه عمل حاجه معينه بشكل صحيح.

العلاجات :
مش كل شخص بيعانى من الوسواس القهرى بيستجيب لنفس النوع من العلاج وفى خيارات للعلاج تشمل العلاج الدوائى والعلاج السلوكي .

لازم الاشخاص اللى بيعانوا من الوسواس القهرى مناقشة خيارات العلاج مع معالجيهم وبالنسبه لمعظم الاشخاص فان الدمج بين النوعين من العلاج بيدى افضل النتايج .

وبتشير الابحاث الى ان الادويه اللى بتأثر على ماده كيميائيه معينه فى الدماغ سيروتونين (Serotonin) مفيده بشكل خاص لعلاج الوسواس القهرى .

بتشمل المجموعه دى من الادويه اللى اتطورت فى البدايه كمضادات الاكتئاب : العوائق الانتقائية التي تحول دون الاستفادة من إعادة السيروتونين، أو مثبطات اعادة امتصاص السيروتونين الاختيارية (SSRI – Selective Serotonin Re-uptake Inhibitors). بين أدوية الـ SSRI التي وافقت عليها منظمة الأدوية الأمريكية لعلاج الوسواس القهري، وتشمل بروزاك (Prozac)، لوبوكس (Luvox) وباكسيل (Paxil) (باكسات – Paxxet سروكاست – Seroxat)، وهناك ادوية اخرى لا تزال قيد البحث لهذا الغرض.

لو كانت الادويه دى بتقدم على الاقل بعض المساعده للاشخاص اللى بيعانوا من الوسواس القهرى فانه مش معناه انها بتؤدى للشفاء ، عند التوقف عن تناولها ممكن يتم استخدام ادويه تانيه لاكمال عمل دوا الأ SSRI والسيطره على الاعراض .

نوع قديم من مضادات الاكتئاب :
عامل ثلاثي المراحل (TCA) وانابرانيل (Anafranil) (كلوميفرامين – Clomipramine) تم الموافقة عليه أيضاً، من قبل منظمة الأدوية الأمريكية، ويستخدم من قبل بعض الأطباء لعلاج الوسواس القهري. يوصي بعض المعالجين باستخدام لوبوكس (فلوفوكسامين – Fluvoxamine) أو انابرانيل (كلوميفرامين) كخط أول للعلاج، في حين أن أدوية الـ SSRI الأخرى (مثل بروزاك، زولوفت (Zoloft) أو باكست) ينبغي أن تستخدم كعلاج الخط الثاني في علاج الوسواس القهري.

العلاج النفسي :
بيهدف العلاج النفسي التقليدي لمساعدة المرضى على تطوير تفهم مشاكلهم. ومش بيساعد النهج ده بحد ذاته، في علاج الوسواس القهري. لإن استخدام العلاجات السلوكية المختلفة (على وجه الخصوص العلاج السلوكي المعرفي) ممكن أنه يقلل من أعراض الوسواس القهري. وبيقلل نجاح العلاج من القلق الناجم عن الأفكار المقلقة؛ وده بيسمح للشخص اللي بيعاني من الوسواس القهري بتجنب السلوك القهري.

#دكتور_مفيد
#روشتة_دوت_كوم
#الدواء_بقى_أونلاين

عن heba mohamed

انا هبه ويارب اقدر افيدكوا .. وأكون خفيفه على قلبكوا ... ودايما احب اشوف ارائكوا وتعليقاتكوا وتتواصلوا معايا دايما

شاهد أيضاً

خطوات تقريب العائله فى رمضان

خطوات تقريب العائله فى رمضان رمضان فرصه كبيره للى عايزين التقارب عائليا ووجدانيا ويخليك تستغل …