الاسباب الشائعه لالام المفاصل

الاسباب الشائعه لالام المفاصل

بيعاني كل الناس تقريباً من ألم في مفصل معين في بعض أجزاء جسمهم ، في وقت معين في حياتهم. ممكن أنه يأثر ألم المفصل على مفصل واحد ، أو على عدة مفاصل ، وممكن أنه يكون ناتج عن التهاب المفاصل ، أو عن إصابة ، أو عن إرهاق ، أو عن التهاب كيسي ( التهاب أو تهيج لكيس ، أو كيس ممتلئ بالسوائل بالقرب من المفصل ) ، أو بسبب العديد من الأمراض والحالات.

اكتشاف سبب الألم في مفصلك محور هام من محاور إيجاد العلاج المناسب.

المرض

غالباّ بيحصل الألم في المفصل كأحد أعراض بعض الأمراض ، بما فيها :

الإنفلونزا
فيروس إبشتاين بار ( Epstein-Barr ) [ نوع من أنواع فيروسات الهربس ] مرض اللايم ( عدوى بكتيرية ينقلها القراد )
حمى الدونج ( النزفية ) ( عدوى فيروسية بتنقلها قرصة ناموسه حاملة للفيروس ) ، أو نوع تانى من الحمى الاستوائية.
الحصبة
التهاب الغدة النكافية
الجدري
التهاب الكبد ( التهاب الكبد الناتج عن عدوى ، أو عن عامل يسبب التسمم )

الإصابات

لو كنت بتعاني من ألم ناتج عن إصابة في مفصل ، يبقى انت غالباً عارف السبب ، وتعرف امتى بدء الألم. لو كان ألمك شديد ، أو دام لأكتر من تلات أيام ، يبقى لازم الطبيب يقيم حالتك. ولازم عمل اشعة سينية لتحديد لو كان الألم بسبب شد ، أو التواء ، أو تمزق ، أو كسر. أو ممكن يحولك طبيبك لإخصائي إصابات العظام والمفاصل ، يعنى طبيب العظام ، أو جراح العظام.

الإرهاق الدائم

ممكن يكون سبب الالتهاب وألم المفاصل كمان بسبب الإجهاد والإرهاق الدايم للمفصل ، زى القيام بحركات متكررة ( لعب التنس ، أو الطلاء ، أو الجري ، أو الكتابة على لوحات المفاتيح الإلكترونية ، أو ألعاب الفيديو ، وغيرها ) لفترة طويلة من الوقت. أحيانا بيسبب التهاب المفاصل والألم ، وأحيانا بيسبب الالتهاب الكيسي. الالتهابات الكيسية غالبا بتقلل من الاحتكاك بين أجزاء الجسم المتحركة ، لكنها ممكن أنها تلتهب ، وتكون مؤلمة مع الإجهاد.

التهاب المفاصل

التهاب المفاصل سبب شائع لألم المفصل ، وفى أكتر من 200 نوع من التهاب المفاصل.وكلها تتضمن تلف الغضاريف ( اللي بتكون أنسجة صلبة لكنها مرنة). عادة بتغطى الغضاريف أطراف العظام عند التقائها مع بعضها عشان تكون المفصل. يسمح الغضروف السليم للعظام بأنها تنزلق بنعومة على بعضها وقت الحركة. لكن عند تلف الغضروف ، أو تآكله ، تحتك العظام ببعضها مسببة الألم ، والتورم ، وفقدان قدرة المفصل على الحركة.

أكتر أنواع التهاب المفاصل شيوعا هو التهاب المفاصل العظمي. وهو بيأثر على وظيفة المفصل بس ، وبيسبب الألم ، ويحد من قدرة المفصل على الحركة ، وبمرور الوقت يحتمل أنه يسبب تشوه شكل المفصل.

ممكن يأثر التهاب المفاصل الروماتويدي على أجزاء الجسم كمان ، بالإضافة إلى المفاصل ، ومنها الجلد ، الرئتين ، العينين ، الأوعية الدموية. وكمان ممكن يخلى المصابين بيه يحسوا بالإرهاق عامة ، وبالإجهاد ، والمرض ، والحمى.

لو كنت مصاب بألم المفاصل طويل الأمد ( المزمن ) ، حاول أنك تعمل مع أطبائك على تطوير خطة تحكم في الألم تعتمد على اسلوب حياتك ، بحيث تناسبك كأفضل ما يمكن. وممكن يتضمن ده مراقبة طريقة تغذيتك ، وعاداتك في التمارين الرياضية ، وكمان على تناول الأدوية. إن امتلاكك نظرة إيجابية للحياة ، وتركيزك على نقاط قوتك وقدراتك من شأنهما مساعدتك على متابعة أنشطتك اليومية الهامة ليك ، وفي الوقت نفسه تخلى ألم المفاصل في مستواه الأدنى.

#دكتور_مفيد
#روشتة_دوت_كوم
#الدواء_بقى_أونلاين

عن heba mohamed

انا هبه ويارب اقدر افيدكوا .. وأكون خفيفه على قلبكوا ... ودايما احب اشوف ارائكوا وتعليقاتكوا وتتواصلوا معايا دايما

شاهد أيضاً

دليلك الكامل لاحمرار العين

دليلك الكامل لاحمرار العين لماذا تصاب في بعض الأحيان باحمرار العين وهل هناك علاجات بسيطة …