الامومة والحملالمرأة

4 مخاطر لأرتداء الكعب العالى

4 مخاطر لأرتداء الكعب العالى

لحسن الحظ ، ان فى حلول طبيعيه لأنواع الألم الناتج عن لبس الكعب .

مشاكل الركبتين وأسبابها:
أحذية غير مريحة
الحمل
الأمومة

الحل أستخدام 1200 ملليجرام من كبريتات honfroitin»»و 1.500ملج من «الجلوكوزامين» تلات مرات يومياً لتجديد الأنسجة ، وكمان بيساعد علي فقدان الوزن، و ممارسة التمارين الرياضية بأنتظام و تدريبات مرتين في الأسبوع ممكن يساعدك في الحد من آلام في الركبة.

ألم في الساقين

الكعب العالي واحد من أكبر أعداء قدم المرأة، لآن لبس الكعب العالي بيسبب ضغط علي صوابع القدم وبيسبب التواء في الركبة، وكمان بيسبب التهاب الكعب و الكوع.

أفضل حل للمشكلة دى هو لبس الكعب العالي بس عند الضرورة وأستخدام منصات السيليكون عشان تجنب الضغط وحدوث الألتهاب ، ولازم تلبسى الأحذية مع مساحة كافية لأصابع قدميك.

مشاكل الفخذين

الستات أكتر عرضة لآلام الفخذين أكترمن الرجاله، ويرجع السبب في آلام الفخذ العلوي ضعف العضلات الخاصة بالفخذين، وكمان نقص الهرمونات بتأثر على الفخذين برضه، وكمان الأجهاد المفرط بيسبب مشاكل الفخذين.
وعشان نمنع النوع ده من الألم، لازم تقوية العضلات الألوية للأرداف، والفخذين وجميع عضلات الساقين، عن طريق ممارسة الرياضة والتمارين الخاصة بالأرداف.

ألم الرقبة والكتفين

اكتشفت العديد من الأبحاث أن المرأة العاملة بتعاني من آلام في الرقبة تلات مرات أكتر من الرجاله في مكاتبهم، وبيرجع السبب الرئيسي لده هو أنهم بيقعدوا لفترة طويلة من الزمن ، والإجهاد وشيل الشنط التقيله، ونتيجة ده، بيضعف الدورة الدموية و الرقبة والكتفين.
الأشخاص اللى بيمارسوا الرياضة على الأقل تلات مرات في الأسبوع أقل عرضة للمعاناة من النوع ده من الألم، كل ما عليكى تعمليه هو حركة بسيطة زى تحريك الدراع لأعلى وأسفل، لمنع الألم، وعمل التمارين دى تلات مرات في الأسبوع .

#دكتور_مفيد
#روشتة_دوت_كوم
#الدواء_بقى_أونلاين

whatsapp

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى