اخبار عامة

5 عصائر مهمه على مائدة الافطار فى رمضان

5 عصائر مهمه على مائدة الافطار فى رمضان

العصاير تعتبر وسيلة روعه للفطار عليها فى شهر رمضان لانها بتمد الجسم بالكتير من العناصر الغذائيه ومضادات الأكسده والألياف وكمان ترطيب الجسم .

ودول أحسن 5 عصاير صحيه لازم تكون موجوده على سفرة الفطار فى رمضان :

1. عصير الاناناس والكيوي واللمون : العصير ده بيساعد على شعورك بالطاقه والنشاط بعد يوم حر وكمان بيساعد فى حصول الجسم على الفيتامينات والمواد الغذائيه .

2. عصير الفراوله والتفاح والموز : يحتوى على مواد مضاده للأكسده اللى بتمد الجسم بالكتير من العناصر الغذائيه وتعويض الجسم اللى فقده من ميه طول اليوم فى وقت الصيام طول النهار .

3. عصير الفراوله بالموز : بيساعد على تحقيق التوازن بين نسبة السكر فى الدم وحصول الجسم على أوميجا 3 .

4. عصير البطيخ بالنعناع : بيساعد على ترطيب الجسم وامداده بالكتير من العناصر الغذائيه .

5. عصير المانجا بالموز والتوت : بيمد الجسم بالبوتاسيوم والمواد المضاده للأكسده اللى بتساعد على تحسين المزاج والحاله النفسيه .

وتعتبر الفراوله من الفاكهه اللى بتحارب العطش الشديد فى رمضان لأن نسبة الميه فيها حوالى 91% من تكوين الفراوله ، وتعتبر جميع أنواع الفاكهه من فصيلة الفراوله غنيه بالسوايل ، لكن تفضل الفراوله اللذيذه هي الفايزه .

وكمان يعتبر عصير الفراوله من العصاير المنعشه اللى بتمد الجسم بكميه كويسه من السوايل وكمان كميات من السكريات والألياف والبروتين وده بيخليها المرشح الاساسى لعصاير اللى بعد التمارين الرياضيه .

وكمان ممكن أكل الفراوله بكذا شكل للى بيحبوا ياكلوها لوحدها ، ممكن مثلا أكلها مع الزبادى والعصاير والمربى ، وممكن تاكلها طازه .

#دكتور_مفيد
#روشتة_دوت_كوم
#الدواء_بقى_أونلاين

whatsapp

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى